Vad skall du tänka på? Vad fungerar? När på dygnet skall du posta och hur ofta?
Det finns mycket att tänka på när du skall bygga ditt varumärke i sociala medier och här nedan följer mina bästa tips!

Vilken plattform och målgrupp?

Börja med att fundera på vilken målgrupp du vill nå och på vilken plattform de finns på. Även om Instagram kanske är din personliga favorit så kanske din primära målgrupp finns på Facebook, TikTok eller LinkedIn istället – då är det där du skall vara!

Utseende
Hur ser ditt varumärke ut? Vilka färger vill du associeras med? Har du något typsnitt i din logga eller grafiska profil som du kan använda även i sociala medier? Fundera på vad du vill associeras med och följ den linjen i dina olika sociala kanaler – och hemsida om du har en sådan. 


Gör din grej!
Det låter kanske klyschigt men det är viktigt att dina inlägg/ditt innehåll seglar dig och/eller ditt företag. Om inte kunden tycker att ditt innehåll känns äkta kommer hon eller han inte att köpa det du säljer. 


Närvaro
Var närvarande i de kanalerna som din målgrupp rör sig i. Gilla, kommentera, svara på kommentarer på dina inlägg, svara på meddelande och mejl. 


Bli expert
Google är din bästa vän. Känner du dig osäker på vem som är din målgrupp? Hur gör man egentligen marknadsföring på LinkedIn? Vilken tid på dygnet är bäst att posta inlägg och varför? Googla, googla, googla!